Κυριακή 3 Ιανουαρίου 2016

Διαστρεβλώσεις και προπαγάνδα για την ΑΕΝ Μακεδονίας

Με επιστολή του στην εφημερίδα «Καρφίτσα» ο φίλος και αναγνώστης του «Φάρου», Ντίνος Χαραλαμπίδης, συνταξιούχος Πλοίαρχος του Εμπορικού Ναυτικού και πρώην καθηγητής της ΑΕΝ Μακεδονίας, βάζει τα πράγματα στη θέση τους αναφορικά με τα όσα συμβαίνουν στην Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού, στη Νέα Μηχανιώνα, χαρακτηρίζοντας παράλληλα ως «χοντροκομμένη προπαγάνδα» τα όσα αναφέρθηκαν διθυραμβικά από την εφημερίδα.

Ο Ντίνος Χαραλαμπίδης θεωρεί το κείμενο αυτό, που δημοσιεύθηκε την παραμονή των Χριστουγέννων στην εφημερίδα ως προσβλητικό της νοημοσύνης των σπουδαστών, των εργαζομένων εκπαιδευτικών, αλλά και του συνόλου σχεδόν των επαγγελματιών ναυτικών. Θεωρώντας ότι εξυπηρετεί τους σκοπούς των εφοπλιστών οι οποίοι προσπαθούν να αρπάξουν για λογαριασμό τους τη δημόσια ναυτική εκπαίδευση.
Όσον αφορά την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στην ΑΕΝ Μακεδονίας, ο συνταξιούχος καθηγητής της επισημαίνει ότι την ώρα που με απαίτηση των εφοπλιστών έχει τριπλασιαστεί ο αριθμός των φοιτούντων, οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί στη σχολή έχουν γίνει είδος εν ανεπαρκεία. Οι προερχόμενοι από το ναυτικό επάγγελμα «ναυτοδάσκαλοι», η παρουσία των οποίων είναι από τα πράγματα απαραίτητη, είναι είδος προς εξαφάνιση, ενώ η Σχολή Πλοιάρχων λειτουργεί με έναν μόνο μόνιμο καθηγητή ενώ στη Σχολή Μηχανικών δεν υπάρχει ούτε ένας μόνιμος επαγγελματίας ναυτικός!
Καταλήγοντας ο συνταξιούχος Πλοίαρχος υπογραμμίζει πως η αποκλειστικά δημόσια δωρεάν ναυτική εκπαίδευση με έξοδα του κράτους, αποτελεί αδιαπραγμάτευτη λαϊκή απαίτηση. Σημειώνοντας παράλληλα με έμφαση πως είναι απαραίτητη η εξασφάλιση υποδομών και εξοπλισμού στις ΑΕΝ, ώστε να καλυφθούν οι ιδιαίτερα αυξημένες γνωστικές ανάγκες που απαιτεί η θέση του αξιωματικού του Ε.Ν.
Με την ευκαιρία, επειδή το συγκεκριμένο άρθρο της «Καρφίτσας» αναδημοσιεύθηκε στον «Φάρο του Θερμαϊκού», δεν σημαίνει κιόλας ότι υιοθετήσαμε τις απόψεις του συντάκτη του. Γιαυτό εξάλλου και σε δύο σημεία, στην αρχή και στο τέλος του κειμένου υπήρχε εμφανής η ένδειξη ότι «δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα "Καρφίτσα"». Τα κείμενα που εκφράζουν τις απόψεις του «Φάρου», είτε είναι ενυπόγραφες, είτε δεν αναφέρουν το όνομα συντάκτη, ΜΜΕ ή ηλεκτρονικού μέσου. Τις θέσεις του για την ΑΕΝ Μακεδονίας και τους αγώνες των σπουδαστών της, τις εξέφρασε ο «Φάρος του Θερμαϊκού» με σειρά άρθρων, σχολίων ή ρεπορτάζ αυτά τα πέντε χρόνια της παρουσίας του στο διαδίκτυο.

Η επιστολή Χαραλαμπίδη στην «Καρφίτσα»
Ολόκληρο το κείμενο της επιστολής που απέστειλε στην εφημερίδα «Καρφίτσα ο Ντίνος Χαραλαμπίδης, έχει ως εξής:
«Κύριοι,
Στο έντυπο φύλλο της εφημερίδας σας με ημερομηνία 24/12/2015, δημοσιεύτηκε άρθρο σχετικό με την ΑΕΝ Μακεδονίας και τις εκεί εργασίες αποκατάστασης των κτιριακών εγκαταστάσεων.
Ως πρώην καθηγητής στις Σχολές της Ακαδημίας και γνώστης της κατάστασης από μέσα, οφείλω να παρατηρήσω ότι το άρθρο βρίθει ανακριβειών και διαστρεβλώσεων, έχει δε ένα σαφή προπαγανδιστικό υπέρ των εφοπλιστών χαρακτήρα. Αισθάνομαι δε την ανάγκη να σας αποστείλω συνημμένα την απάντησή μου. Έχω πλήρη επίγνωση ότι το σύνολο των προβλημάτων που ταλανίζουν επί δεκαετίες τη Δημόσια Ναυτική Εκπαίδευση, δεν είναι δυνατόν να συμπεριληφθούν σε ένα άρθρο, γι’ αυτό περιορίζομαι να αναφερθώ αποσπασματικά σε κάποια ζητήματα που αφορούν στη σημερινή κατάσταση και τα οποία, κατά τη γνώμη μου, αποσιωπώνται ή διαστρεβλώνονται στο δημοσιευμένο κείμενο.
Η απάντησή μου αυτή πρόκειται να σταλεί και σε όσους κοινοποίησαν το άρθρο της εφημερίδας σας, αλλά και προς κάθε ενδιαφερόμενο.
 Την παραμονή των Χριστουγέννων κυκλοφόρησε στην έντυπη εφημερίδα «Καρφίτσα», ένα άρθρο σχετικό με την Ναυτική Εκπαίδευση, και ειδικότερα για την Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) Μακεδονίας. Το άρθρο έχει τίτλο «Πλώρη για νέα εποχή βάζει η ΑΕΝ Μακεδονίας» και αναδημοσιεύτηκε σε ιστολόγια και σε μέσα μαζικής δικτύωσης, από όπου πληροφορήθηκα την ύπαρξή του.

Τί μας λέει ο αρθρογράφος;
Κάποιος που δεν γνωρίζει την πραγματικότητα, από μια πρώτη ανάγνωση, εύκολα καταλήγει με ένα αίσθημα τεράστιας ανακούφισης και θριάμβου. Το πρώτο συμπέρασμα στο οποίο θα καταλήξει είναι ότι εκεί, στη Νέα Μηχανιώνα, σε μια έκταση 40 μόλις στρεμμάτων, συμβαίνει μια ...κοσμογονία.
«Πλώρη για νέα εποχή... οργασμός εργασιών... ολικό λίφτιγκ... αναστήλωση κτιρίων... οδηγούν σε αύξηση θέσεων... ανάσταση... ολοκαίνουριες αίθουσες... οργανωμένα εργαστήρια... διπλάσιος αριθμός εισακτέων...» Ένα μικρό σταχυολόγημα από τις διθυραμβικού ύφους επισημάνσεις του αρθρογράφου... Βέβαια, δεν περιορίζεται μόνο στις επισημάνσεις και τους διθυράμβους.
Ο συντάκτης νιώθει μια «νοσταλγία» καταρχάς για κάποια παλιά καλή εποχή όπου «η ΑΕΝ έσφυζε από ζωή». Αναφέρεται σε κάποιες «ανέσεις» όπως οι κοιτώνες ή το εστιατόριο ή στη «δυνατότητα να φιλοξενεί(;) πάνω από 400 σπουδαστές!» Μέχρι που η «Πολιτεία δεν μπόρεσε να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της...» «Το σκοτάδι σκέπασε» τα κτίρια που κρίθηκαν ακατάλληλα, τις αίθουσες τα εργαστήρια και τα «...μηχανήματα που στοίχισαν εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ στον Έλληνα φορολογούμενο...» Για τους σπουδαστές, απέμειναν μόνο «ανήλιαγες αίθουσες» και μαθήματα σε «υγρές και κρύες αποθήκες»
Και τότε, ώ του θαύματος! Εμφανίζεται ο από μηχανής θεός, ο προστάτης άγγελος! Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών! Αυτοί οι ευεργέτες λοιπόν, υπερέβησαν την προφανώς ανίκανη Πολιτεία, «πήραν την πρωτοβουλία... έβαλαν για τα καλά το χέρι στην τσέπη...» και αποκατέστησαν την τάξη πραγμάτων! Τα αποτελέσματα είναι ήδη θεαματικά. Το «μαρτυρούν τα χαμόγελα των νεαρών σπουδαστών της σχολής που δεν σταματούν να κάνουν όνειρα...» Γιατί πώς να το κάνουμε... Τώρα που η ΑΕΝ «με τους καλύτερους οιωνούς... φοράει τα καλά της» και «επανακτά τη χαμένη της αίγλη», μετατρέπεται σε «διεθνές κέντρο εκπαίδευσης ναυτικών», προς όφελος της ελληνικής οικονομίας και των ελληνόπουλων «παιδιών φτωχών οικογενειών που περιμένουν πώς και πώς να μπαρκάρουν». Με λίγα λόγια, το πνεύμα του άρθρου είναι σαφές: Ευτυχώς που υπάρχουν οι εφοπλιστές με τα «φιλολαϊκά» και «φιλεργατικά» αισθήματά τους και ανοίγουν δρόμους στη νεολαία, δίνουν «ζωή στα όνειρα», δίνουν «διέξοδο από την ανεργία που καλπάζει», απορροφώντας το ...90% των αποφοίτων!

Χοντροκομμένη προπαγάνδα.
Διαβάζοντας το άρθρο. όσοι έχουν μια εικόνα του τί συμβαίνει στην ΑΕΝ Μακεδονίας, στις ΑΕΝ γενικά, έχουν την εντύπωση ότι ο συντάκτης του άρθρου, μόλις μετακόμισε από το α του Κενταύρου, ή στην καλύτερη περίπτωση, ότι έχει μνήμη κοντή και επιλεκτική. Είναι φανερό ότι «ξεχνάει» πράγματα και ότι κάποιες από της πληροφορίες που μας δίνει δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Κρύβει πολλές αλήθειες ενώ άλλες τις λέει ...μισές και διαστρεβλωμένες. Με λίγα λόγια πρόκειται για ένα χοντροκομμένο προπαγανδιστικό κείμενο που προσπαθεί να παρουσιάσει την ιδιωτική πρωτοβουλία γενικά και τους εφοπλιστές ειδικότερα σαν τους μόνους «ευαίσθητους» υπερασπιστές της χειμάζουσας ελληνικής κοινωνίας. Ένα κείμενο προσβλητικό της νοημοσύνης των σπουδαστών, των εργαζομένων εκπαιδευτικών, αλλά και του συνόλου σχεδόν των επαγγελματιών ναυτικών, αξιωματικών και μη. Όλων αυτών που επί δεκαετίες έχουν αγωνιστεί με κάθε τρόπο για να υποστηρίξουν το αυτονόητο, τον αποκλειστικά δημόσιο χαρακτήρα της ναυτικής εκπαίδευσης, από τους μόνιμους υπονομευτές του, το εφοπλιστικό κεφάλαιο, τους εκάστοτε πολιτικούς εκπροσώπους διαχειριστές του, και μια συντεχνιακή μειοψηφία εργαζομένων που νομίζει ότι έχει κοινά συμφέροντα με τους παραπάνω.

Τί δεν μας λέει ο αρθρογράφος;
Θα χρειάζονταν αρκετές σελίδες για να αποκαλυφθούν όλες οι ανακρίβειες, οι ανιστόρητοι ισχυρισμοί, η διαστρέβλωση μιας πραγματικότητας, το κίνητρο, οι απόκρυφοι στόχοι και η προσπάθεια μιας ακόμα εξαπάτησης της κοινής γνώμης, ειδικά της νεολαίας. Νομίζουμε δεν αξίζει τον κόπο να επεκταθούμε, σε αυτή τουλάχιστον τη φάση. Μπορούμε όμως να παραθέσουμε κάποια στοιχεία από τη σημερινή κατάσταση στην ΑΕΝ, που επιμελώς αποκρύπτει ή διαστρέφει το άρθρο.
1.- Είναι διαστρέβλωση ότι οι εφοπλιστές (ως αγορά εργασίας) απορροφούν το 90% των αποφοίτων. Είναι οι ίδιοι αυτοί που αρνούνται να προσλάβουν σπουδαστές (και ειδικά σπουδάστριες) για τα υποχρεωτικά από τον κανονισμό σπουδών εξάμηνα εκπαιδευτικά ταξίδια. Και αυτό, παρά το γεγονός ότι επιδοτούνται από το κράτος. Αποτέλεσμα είναι να υποχρεώνεται το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου (ΥΝΑ), να βγάζει προσωρινές αποφάσεις αυθαίρετης παρέκκλισης από τον κανονισμό σπουδών, με μόνο στόχο να αποφευχθεί τυπικά ο κίνδυνος διαγραφής του σπουδαστή. Έτσι πολλοί σπουδαστές συσσωρεύονται λίγο πριν το πτυχίο, το οποίο δεν μπορούν όμως να πάρουν, αν δεν ολοκληρώσουν και τα εκπαιδευτικά ταξίδια. Αυτό, πέρα από την υποβάθμιση των σπουδών, δημιουργεί μια σειρά μεγάλων προβλημάτων που επηρεάζουν την προοπτική συνέχισης και ολοκλήρωσης των σπουδών τους. Προβλήματα ψυχολογικά, οικονομικά, μαθησιακών δυσκολιών κλπ. Υπάρχουν σπουδαστές και πολύ περισσότερο σπουδάστριες που υποχρεώνονται να διακόψουν τις σπουδές και να χάσουν τέσσερα ή πέντε πολύτιμα χρόνια, όχι επειδή μετάνιωσαν, ή ανακάλυψαν ότι έκαναν λάθος, αλλά γιατί τελικά είτε δεν αντέχουν οικονομικά, είτε χάνουν κάθε ελπίδα ότι θα μπορέσουν να σταδιοδρομήσουν δημιουργικά στον κλάδο.
Με αυτά και με άλλα, από τους εισακτέους κάθε έτους, φτάνει στην απόκτηση πτυχίου και αντίστοιχου επαγγελματικού διπλώματος ένα ποσοστό που δεν ξεπερνάει το 25%. Όταν λοιπόν το άρθρο μιλάει για απορρόφηση του 90% των αποφοίτων, διαπράττει σοβαρή λαθροχειρία. Γιατί είναι αυτονόητο ότι όταν θέλει κάποιος να εξετάσει τα θέματα της σχολής, έχει υποχρέωση να ασχοληθεί με το πραγματικό δυναμικό της που είναι οι σπουδαστές της και όχι οι απόφοιτοί της. Βέβαια, και στο θέμα των αποφοίτων υπάρχει πρόβλημα, που φυσικά αποσιωπά το άρθρο. Οι μεσαιωνικές συνθήκες που επικρατούν στα πλοία, οι συνθήκες εργασίας και αμοιβών, η ανεργία στον κλάδο, η άγρια εκμετάλλευση, η γενικότερη ανασφάλεια, περιορίζουν σε μεγάλο βαθμό τη δυνατότητα να οργανώσει κάποιος την επαγγελματική ζωή του όπως ονειρεύεται και όπως του αξίζει.

Αποσιώπηση και διαστρέβλωση
2.- Το άρθρο επίσης αποσιωπά σκόπιμα διαστρεβλώνοντας τον χαρακτήρα τους, μια σειρά ζητήματα που αφορούν τη διαβίωση των σπουδαστών στη διάρκεια των σπουδών τους. Η σίτιση και η στέγαση των σπουδαστών, δεν είναι παροχές «φιλοξενίας» και «ανέσεις» για τον σπουδαστή, όπως γίνεται προσπάθεια να παρουσιαστούν αλλά υποχρεωτικές παροχές προς αυτόν που απορρέουν από τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας και αποτελούν ουσιώδες χαρακτηριστικό της δημόσιας δωρεάν ναυτικής εκπαίδευσης. Η διοίκηση του ΥΝΑ έχει διακόψει αυθαίρετα και καταχρηστικά αυτές τις παροχές, με αποτέλεσμα αρκετοί σπουδαστές και σπουδάστριες να υποχρεώνονται να πληρώνουν από το υστέρημα των οικογενειών τους, προκειμένου να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Κάποιοι μάλιστα, επειδή οι οικογένειες δεν μπορούν να τους στηρίξουν, υποχρεώνονται να εργάζονται στις καφετέριες της Μηχανιώνας και της Περαίας για να καλύψουν τα έξοδά τους, σε βάρος φυσικά της μελέτης των μαθημάτων τους. Το ίδιο ισχύει και για το πάσο μειωμένου εισιτηρίου στις συγκοινωνίες που επίσης δεν τους δίνουν, πάλι με ευθύνη της διοίκησης και του ΥΝΑ.
Αν λοιπόν «πονάει» ο αρθρογράφος για τους καημένους τους σπουδαστές, καλό θα ήταν να προβάλει τα πραγματικά προβλήματά τους και να απαιτήσει μαζί τους την επίλυσή τους. Και όχι να μιλά ανακριβώς για «διπλασιασμό εισακτέων». Κάποια από τα κτίρια που ανακαινίζονται ήταν θάλαμοι στέγασης σπουδαστών και σπουδαστριών. Να εξοπλιστούν άμεσα σαν θάλαμοι και να δοθούν για τη στέγαση όσων από τους σπουδαστές αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα. Με την απελευθέρωση του εστιατορίου, αυτό να αποδοθεί για τη σίτιση των σπουδαστών, ΔΩΡΕΑΝ και όχι όπως ακούγεται από πληροφορίες ότι σκέφτονται να το δώσουν σε εταιρεία κέτερινγκ, την οποία θα πληρώνουν οι σπουδαστές. Να επαναλειτουργήσουν χώροι μελέτης, άθλησης και αναψυχής όπως υπήρχαν πάντα με ευθύνη της διοίκησης για την καλή λειτουργία τους. Να αναμορφωθεί άμεσα ο κανονισμός λειτουργίας με τη συμμετοχή του συλλόγου των σπουδαστών, ώστε να καλύπτει τις σύγχρονες ανάγκες σπουδών και διαβίωσης. Να λειτουργήσει η βιβλιοθήκη με πλήρες ωράριο και τα βιβλία να δίνονται έγκαιρα και όχι προς το τέλος του εξαμήνου. Να προκηρυχτούν άμεσα προσλήψεις μονίμων και για τους ωρομισθίους να γίνονται οι προσλήψεις από την αρχή του εξαμήνου, ώστε να μην υπάρχουν χαμένες ώρες διδασκαλίας. Αυτά είναι ζητήματα όπου πρέπει να αντιμετωπίζονται με ενδιαφέρον και ευαισθησία. Αλλιώς, η διατυμπανιζόμενη «αύξηση των εισακτέων», υπό τις υπάρχουσες συνθήκες, εξυπηρετεί ένα και μόνο στόχο: Να προσφέρει «φρέσκο φτηνό κρέας» για τα καράβια των εφοπλιστών.

Η υπερβολή και το ψέμα στην ημερήσια διάταξη
3.- Επίσης η έκφραση ότι «οι εφοπλιστές έβαλαν βαθειά το χέρι στην τσέπη», είναι το λιγότερο προπαγανδιστική υπερβολή. Τα χρήματα που διέθεσαν είναι ψίχουλα μπροστά στα τεράστια ποσά που «τσεπώνει» κάθε χρόνο το εφοπλιστικό κεφάλαιο από τις 57 φοροαπαλλαγές που τους έχουν χαρίσει οι πολιτικοί εκπρόσωποί τους και που συνεχίζει χωρίς αιδώ ο νυν «διαχειριστής» τους, η συγκυβέρνηση Σύριζα-Ανέλ. Όταν οι φόροι που πλήρωσαν οι εφοπλιστές την προηγούμενη χρονιά για τα δισεκατομμύρια που κέρδισαν, είναι λιγότεροι από εκείνους που πλήρωσαν οι εργαζόμενοι στα πλοία τους ναυτικοί, είναι τουλάχιστον θράσος ο αρθρογράφος να τους παρουσιάζει σαν «ευεργέτες και σωτήρες», έναντι μιας απροσδιόριστης «Πολιτείας» που αδυνατεί να φέρει σε πέρας την αποστολή της. Το αντίθετο φαίνεται στην πράξη. Ότι αυτή η «πολιτεία» είναι ικανή να αφαιρεί πλούτο από το λαό για να στηρίζει την ασυδοσία του κεφαλαίου, στην περίπτωσή μας του εφοπλιστικού.
4.- Σε ό, τι αφορά στο «στάτους» των ΑΕΝ, ο αρθρογράφος είτε έχει στρεβλή πληροφόρηση, είτε προσπαθεί να κρύψει την πραγματικότητα. Όλοι οι «παρεπιδημούντες» τη Ναυτική Εκπαίδευση, γνωρίζουν ότι τα περί τριτοβάθμιας σχολής είναι απάτη. Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, το πτυχίο της σχολής, παρά το πολύ υψηλό επίπεδο γνώσεων, είναι αδιαβάθμητο, επιπέδου μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ΙΕΚ) και ικανό να δώσει στον πτυχιούχο μόνο πιστοποιητικό επαγγελματικής εξειδίκευσης, δηλαδή δίπλωμα πλοιάρχου ή μηχανικού Γ’ τάξης. Τα υπόλοιπα είναι μόνο για κατανάλωση και εξαπάτηση. Να σημειωθεί δε εδώ, ότι από τους κύριους υπεύθυνους αυτής της κατάστασης είναι πάλι το εφοπλιστικό κεφάλαιο, το οποίο προσπαθεί να εγκλωβίσει τους νέους που μπαίνουν στο επάγγελμα, μην έχοντας τη δυνατότητα να διακόψουν τη θάλασσα και να ασχοληθούν με κάποιο άλλο επάγγελμα ή σπουδές. Είναι γνωστές οι σχετικές δηλώσεις τους από το παρελθόν που δεν είχαν ποτέ κανένα ενδοιασμό να υποστηρίξουν.

Το πρόβλημα των διδασκόντων
5.- Τέλος, αξίζει τον κόπο να αναφερθούμε σε ένα ακόμα τεράστιο ζήτημα που απασχολεί διαχρονικά την κοινωνία της ΑΕΝ και αποσιωπάται από τον συντάκτη του άρθρου. Το πρόβλημα του εκπαιδευτικού προσωπικού! Πλησιάζει σχεδόν μια δεκαετία που ο οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών αδειάζουν συνεχώς λόγω συνταξιοδοτήσεων. Την ίδια εποχή που με απαίτηση των «φιλεύσπλαχνων» εφοπλιστών, ο αριθμός των φοιτούντων έχει τουλάχιστον τριπλασιαστεί. Οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί έχουν γίνει είδος εν ανεπαρκεία. Οι προερχόμενοι από το ναυτικό επάγγελμα «ναυτοδάσκαλοι», η παρουσία των οποίων είναι από τα πράγματα απαραίτητη είναι είδος προς εξαφάνιση. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Σχολή Πλοιάρχων λειτουργεί με έναν (αριθμός: 1!) μόνιμο καθηγητή (πλοίαρχο Α’ Ε.Ν.) στην μοναδική υπάρχουσα οργανική θέση εκπαιδευτικού προσωπικού!... Στη Σχολή Μηχανικών δεν υπάρχει ούτε ένας μόνιμος επαγγελματίας ναυτικός!
Λογικό το ερώτημα που ανακύπτει: Και ποιος διδάσκει τους σπουδαστές; Μα είναι απλό: Ένας «στρατός» συμβασιούχων ωρομισθίων καθηγητών όλων των ειδικοτήτων, καλύπτει περίπου το 80% του απαραίτητου διδακτικού έργου (εβδομαδιαίο πρόγραμμα διδασκαλίας και συνολικός αριθμός ωρών εξαμήνου)! Ένας «στρατός» εργαζόμενων καθηγητών δεύτερης κατηγορίας, εργάζονται μέχρι και σαράντα (αριθμός: 40!) ώρες την εβδομάδα σε συνθήκες πλήρους εργασιακού μεσαίωνα! Χωρίς εξασφάλιση επαγγελματική, με αποδοχές παγωμένες για δεκαπέντε σχεδόν χρόνια, χωρίς επιστημονική υποστήριξη, χωρίς επιμόρφωση, προσλαμβάνονται και αρχίζουν να διδάσκουν όταν και όσο ευαρεστηθεί η διοίκηση να λύσει τις εσωτερικές της αντιφάσεις. Η κατάσταση είναι γενικά απαράδεκτη και αυτό έχει άμεση συνέπεια στην ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Οι σπουδαστές και οι σπουδάστριες υποχρεώνονται να παρακολουθούν μαθήματα ακόμα και δέκα ώρες την ημέρα για κάλυψη χαμένων ωρών. Ενίοτε κάποια μαθήματα, ξεκινούν με το τέλος του εξαμήνου. Για ενισχυτική διδασκαλία, τόσο αναγκαία για μια σειρά διδασκόμενα σύνθετα μαθήματα δεν μπορεί φυσικά να γίνει λόγος. Ας είναι καλά τα ιδιωτικά φροντιστήρια, προς χάριν πάλι της «ιδιωτικής πρωτοβουλίας». Με τί κουράγιο και με ποια ποιότητα επικοινωνίας να λειτουργήσουν διδάσκοντες και διδασκόμενοι ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν σε ένα τόσο απαιτητικό και σύνθετο γνωστικό αντικείμενο;

Στόχος η δημόσια ναυτική Εκπαίδευση
Για όλα αυτά τα θέματα, ο αρθρογράφος βέβαια σφυρίζει αδιάφορα! Αυτά δεν ταιριάζουν με την εικόνα για «νέα εποχή» και «άριστους οιωνούς» για την ΑΕΝ Μακεδονίας και γενικά τη Δημόσια Ναυτική Εκπαίδευση. Η «ιδιωτική πρωτοβουλία» και οι εφοπλιστές να ‘ναι καλά και ποιος ασχολείται με τους σπουδαστές και τις οικογένειές τους, τους εργαζόμενους καθηγητές, τους ναυτικούς, τη νεολαία και τα όνειρά της, την ελληνική κοινωνία και τα αδιέξοδά της! Μοναδική μας ασχολία είναι πώς θα έχουμε περισσότερους εισακτέους. Ποιος θα τους διδάξει, σε ποιες συνθήκες σπουδών και διαβίωσης δεν μπορεί να μας απασχολεί, αφού δεν απασχολεί τους «ευεργέτες» μας.
Η θολή «πολιτεία», χωρίς πρόσημο συμφερόντων, χωρίς πρόσημο ταξικό, μπορεί να γίνει ο αποδιοπομπαίος τράγος για τις ανάγκες της προπαγάνδας υπέρ της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Ειδικά τώρα που αυτή η «πολιτεία» ολοκληρώνει το έργο της νομιμοποίησης των ιδιωτικών σχολών (ΝΕΚΕ) με κατάπτυστους νόμους και προεδρικά διατάγματα. Οι εφοπλιστές έχουν ήδη πάρει τα μέτρα τους για προσαρμογή στις νέες συνθήκες που οι ίδιοι διέταξαν. Οι «αετονύχηδες» της ναυτικής εκπαίδευσης, ήδη πρωτοστατούν στην ίδρυση και οργάνωση ιδιωτικών ΝΕΚΕ. Και εκεί όπου αυτό δεν είναι δυνατόν, λόγω κόστους υποδομών, πάλι έχουμε τη λύση: Από το 2011 που «έσκασε» το πρόβλημα με την ΑΕΝ Μακεδονίας και ο κίνδυνος κλεισίματος ήταν στην ημερήσια διάταξη, ακούγονταν διάφορες «αθώες σκέψεις» όπως να δοθεί η σχολή σε ιδιωτική διαχείριση!
Ο στόχος είναι πλέον φανερός: Οι οικογένειες των νέων που θα επιλέγουν στο μέλλον να ακολουθήσουν το επάγγελμα του Αξιωματικού Ε.Ν., θα είναι υποχρεωμένες να «βάζουν βαθειά το χέρι στην τσέπη» για να σπουδάσουν τα παιδιά τους, ή να αποδέχονται την πολύχρονη επαγγελματική ομηρία των παιδιών τους προκειμένου να σπουδάσουν με κάποια «ευεργετική» υποτροφία των εργοδοτών.

Λύση στα προβλήματα δεν μπορούν να δώσουν αυτοί που τα δημιουργούν
Οι σπουδαστές και σπουδάστριες, οι εργαζόμενοι καθηγητές, μόνιμοι και συμβασιούχοι, οι επαγγελματίες ναυτικοί, πρέπει να κρατήσουν τα αυτιά τους κλειστά μπροστά στις σειρήνες της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Να έχουν τα μάτια ανοιχτά μπροστά στις παγίδες του μεγάλου κεφαλαίου, χρηματιστικού, βιομηχανικού, εφοπλιστικού. Να απομονώσουν τους πολιτικούς εκπροσώπους του. Να βλέπουν και τη φάκα εκτός από το τυρί.
Να ενώσουν τις δυνάμεις τους με το συνεπές ναυτεργατικό συνδικαλιστικό κίνημα και να διεκδικήσουν τα αυτονόητα. Κάποια ζητήματα δεν μπορεί να είναι διαπραγματεύσιμα μεταξύ λύκων και προβάτων.
- Η αποκλειστικά δημόσια δωρεάν ναυτική εκπαίδευση με έξοδα του κράτους αποτελεί αδιαπραγμάτευτη λαϊκή απαίτηση.
- Η εξασφάλιση υποδομών και εξοπλισμού στις ΑΕΝ, ικανού να καλύψει τις ιδιαίτερα αυξημένες γνωστικές ανάγκες που απαιτεί η θέση του αξιωματικού του Ε.Ν.
- Η εξασφάλιση προς τους σπουδαστές κάθε διευκόλυνσης που ήδη προβλέπεται θεσμικά, ώστε να μην συναντούν εμπόδια διαβίωσης στη διάρκεια των σπουδών τους
- Η εξασφάλιση αξιοπρεπούς εργασίας και αμοιβής για όλους ανεξαίρετα τους αποφοίτους, αλλά και για τους σπουδαστές κατά τα εκπαιδευτικά τους ταξίδια.

Θεσσαλονίκη, 3 Γενάρη 2016
Κωνσταντίνος Χαραλαμπίδης
Συνταξιούχος Πλοίαρχος Β’ Ε.Ν.

πρώην καθηγητής ΑΕΝ Μακεδονίας».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.